tisdag 26 juni 2007

Kakexperiment



Jag fick för mig att jag skulle baka småkakor med lavendel och rosmarin. "Men det smakar ju tvål" är ju den naturliga invändningen. Javisst, men god tvål! På den tiden när jag bakade mycket sockerkakor brukade jag smaksätta dessa med lavendel, och ja... vissa gillar det och andra gillar det inte. Men nu kände jag som sagt att jag ville ha små hårda lavendelkakor, så jag tog ett kakrecept och modifierade det lite. Här kommer receptet:

Lavendel- och rosmarinkakor, ca 35 st



185 g smör el. margarin
1 1/4 dl socker
1/2 dl farinsocker (eller vanligt socker)
1 ägg
4 1/4 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
ca 3 msk torkade lavendelblommor (efter smak)
ca 1 msk torkad rosmarin (efter smak)

1. Sätt ugnen på 175°C. Vispa smör, socker och ägg pösigt med en elvisp. Blanda resten av ingredienserna för sig och rör ner dessa i äggsmeten.
2. Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper med hjälp av två matskedar. Ta ungefär en matsked av smeten till varje kaka. Tänk på att kakorna flyter ut.
3. Grädda kakorna mitt i ugnen i 10-15 min tills de fått fin färg. Flytta sedan över dom till ett galler eller en tallrik att svalna.

...och hur smakade dom då? Jo, dom blev faktiskt goda, fast jag tog för mycket lavendel, så jag modifierade mängden i receptet ovan.

Inga kommentarer: