torsdag 28 maj 2009

Visst är EU bara bäst?




Varför ser Berlusconi så glad ut på bilden ovan? Jo, hans parti, Forza Italia, har 21 mandat i EU-parlamentet. Hur många har Sveriges största parti? Socaldemokraterna blev störst i förra EU-valet i Sverige och fick 5 mandat, men sammanlagt har Sverige ändå bara 19 mandat, så även om vi skulle bestämma oss allihop för att rösta på ett och samma parti för att kunna rösta ner Forza Italia (som ju påminner starkt om våra Sverigedemokrater som vi så gärna vill få slippa) så har vi ingen chans!

p.s. Jag ska ändå gå och rösta den 7:e. Delvis för att jag är demokrat i själ och hjärta och bara inte kan röstskolka och delvis är det nog för att jag är lite naiv och hoppas hoppas hoppas att min röst ändå ska ha någon betydelse i detta löjliga val.

3 kommentarer:

k sa...

Hmmm, jag ska också gå och rösta... Kanske viktigare än någonsin??? Så högerkrafterna inte får ÄN MER fotfäste!!??

Anja sa...

Jo, såklart är det viktigt att gå och rösta, men frågan är hur demokratiskt EU-parlamentet kan vara när ett enda parti kan få fler mandat än ett litet medlemsland får sammanlagt. Å andra sidan är tydligen EU-parlamentets makt ytterst begränsad i vilket fall som helst. Makten sitter hos ministerrådet, och om Lissabonfördraget går igenom (vilket det varit väldigt tyst om i valrörelsen förresten) så kommer ännu mer makt flyttas från parlamentet till ministerrådet, som jag förstår det.

Kerstin sa...

"Löjligt val", var ordet, sade Bull.