torsdag 28 maj 2009

Dansk fläsk-"skandal"




Ekot har granskat dansk grisindustri som det så "poetiskt" kallas. Känsliga läsare varnas. Jag borde varna mig själv, men det är för sent, jag har redan sett bilderna. Det är svårt att se djur plågas. Den här typen av "skandaler" har dykt upp i media med jämna mellanrum vad jag kan minnas ända sen jag var så liten så jag började kunna förstå vad som sades på nyhetsprogrammen på TV. Folk verkar bli lika förvånade varje gång, och jag kan inte låta bli att undra: tror dom att djur normalt sett föds upp på spa-anläggningar där dom får leva långa och meningsfulla liv och sedan åka första klass på SJ till slakterierna där dom snällt lämnar ifrån sig sitt kött utan att varken lida eller knappt ens dö? Det verkar som att man utgår ifrån att denna idealvärld urartar plötsligt precis innan Ekot eller någon annan dyker upp med en kamera. Och att det är lätt att rätta till dessa små och ovanliga avvikelser från idealet?
Men märk väl att de danska producenterna inte är upprörda, de ser inga problem, mer än rent marknadsföringsmässiga. Det senaste var också att ICA, Coop och Axfood meddelar att de tänker fortsätta köpa in danskt griskött som vanligt. De ser heller inga problem.

1 kommentar:

k sa...

Jag klarar inte att se videon du har länkat! Såg om detta i nyheterna i helgen tror jag. Och klarar inte att kolla på det. Fick vända bort blicken!

Ja, det är nästan så man skulle bli vegetarian!!!!!!!!!

Min ena bror som jobbar med djurskydd äter inte så gärna kyckling - för att han sett hur de har det??