tisdag 10 augusti 2010

HSAN läggs ner



eller

Varför är "antingen eller" så mycket lättare än "både och"



Till årsskiftet ska alltså HSAN, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, läggas ner. Eller ja, minskas till 2% av sin tidigare verksamhet. Enligt generaldirektören kunde de lika gärna lägga ner, för det kommer att vara slöseri med skattemedel att hålla en hel myndighet igång med så lite verksamhet. Om detta tänkte jag inte debattera så mycket, utan om konsekvenserna. Socialstyrelsen ska ta över HSAN:s ansvar för att utreda patientsäkerheten i hälso- och sjukvården, men systemet ska också förändras. Idag kan patienter bara anmäla enskilda yrkesutövare, alltså personer, för felbehandling. Den som blir fälld i HSAN får sedan en erinran, varning eller blir i extrema fall av med legitimationen (men det senare händer i princip aldrig som jag förstår det). Detta system har fungerat dåligt hitintills, och den mesta kritiken har nog gått ut på att vårdpersonal kommer för lindrigt undan när de begår fel. Det är svårt att bli fälld i HSAN, man måste missköta sitt jobb mycket grovt. Ett annat problem med det gamla systemet är att den som blivit felbehandlad, men inte vet av vem, eller där felbehandlingen inte går att härleda till en speciell person, har inte kunnat anmäla.
Det nya systemet kommer att innebära att Socialstyrelsen tar över HSAN:s ansvar. Socialstyrelsen, som i sin nuvarande form tar fram riktlinjer för hälso- och sjukvård, socialtjänst och viss omsorgsverksamhet, och ser till att dessa riktlinjer efterlevs, har också fått kritik för att dom är för slappa och inte sköter den uppföljande verksamheten speciellt bra. Det nya systemet kommer också att ta bort möjligheten att anmäla en särskild yrkesutövare, istället kommer man bara kunna anmäla en händelse och utredningen kommer att inrikta sig på att hitta systemfel.
Alltså: Förr kunde man inte anmäla systemfel, bara felbehandlande individer. Hädanefter kommer man inte kunna anmäla felbehandlande yrkesutövare, utan bara systemfel. Åh, jag blir så frustrerad på beslutsfattare som inte kan tänka! Vi behöver ju både och! Både systemet och enskilda yrkesutövare behöver kunna både anmälas och granskas! Hur svårt kan det vara?

3 kommentarer:

k sa...

Bra skrivet! Såg häromkvällen en repris i Uppdrag granskning om lågpristandläkarna och en kvinna som grovt felbehandlats av en sådan tandläkare (kvinnlig i detta fall). Men Socialstyrelsen koll av denna tandläkare (som felbehandlat flera andra patienter) var ganska undermålig... På Uppdrag gransknings hemsida står det: "DET VISAR SIG OCKSÅ att socialstyrelsen och Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnds kontrollsystem har stora brister./.../
… det fem månader innan inspektionen följdes upp, och idag - ytterligare ett år senare - har inga beslut fattats vad gäller tandläkarens legitimation.

PER-ANDERS SUNESSON tillsynschef Socialstyrelsen, håller med om att tillsynen skulle kunna förbättras men menar samtidigt att prövotiden är ett sätt att ge möjlighet för tandläkaren att utbilda sig och rätta till sina fel.

Men är det acceptabelt under en prövotid att upprepa de misstag man fick prövotiden för?

- Nej det är det definitivt inte.

Vad tycker du att det ska leda till?

- Ja, då tycker jag att vi som myndighet allvarligt ska överväga om det inte är läge att begära att legitimationen återkallas."

Hur blir detta för människor i terapi till exempel?

Handlar det bara om att spara pengar för vår regering?? http://svt.se/2.128216/1.1881422/kerstins_tander_forstordes_br_av_lagpristandlakare?lid=puff_2046702&lpos=extra_1

Anonym sa...

Det är ett gammalt blogginlägg som jag snubblade över, men jag vill ändå komma med några korrigeringar.

HSAN:s uppgift är att pröva det individuella ansvaret. Att anmäla till HSAN är lite som att anmäla till polisen: man måste ange vad som gått fel och vem som gjort det. Sedan gör myndigheten en utredning utifrån uppgifterna. HSAN:s uppgift har dock inte primärt handlat om patientsäkerhet (som det ibland framställts i media) utan just om individuellt ansvar. En konsekvens av HSAN:s prövningar är dock allmän- och individprevention.

Socialstyrelsen har ansvaret för patientsäkerheten. Dit har man sedan 2006 (tror jag) som privatperson kunnat anmäla fel och brister inom vården, för utredning ur ett patientsäkerhetsperspektiv. Socialstyrelsen har dock så gott som alltid struntat i att utreda anmälningar från privatpersoner och uteslutande fokuserat på lex Marior, som vården gör själva. Så i Socialstyrelsens databaser över fel så finns alltså ingen information alls som inkommit från privatpersoner.

Socialstyrelsen har själva valt att arbeta och prioritera på detta sätt. Därför är det minst sagt oroande, eftersom Socialstyrelsen uppenbarligen inte tar patientsäkerhet på speciellt stort allvar, att denna myndighet skall få det totala utredningsansvaret för alla fel inom sjukvården. Det finns liten anledning att tro att Socialstyrelsen kommer att agera annorlunda i framtiden i hur man utreder mot hur det gått till tidigare. HSAN:s utredningar, som nu upphör, har i alla fall lett till att information kommit fram.

Anonym sa...

Snubblade över detta äldre inlägg. För korrekthet skulle jag bara vilja komma med en korrigering. Det är inte alls så att allmänheten inte kan anmäla systembrister inom ramen för dagens system, det går alldeles utmärkt och det har man kunnat sedan 2005. Problemet är bara att Socialstyrelsen, som tar emot dessa anmälningar, inte behandlar dem.