lördag 14 mars 2009

Ny stapelvara hemma hos mig: 白味噌



Jag har upptäckt ett nytt, helt fantastiskt livsmedel. Okej, det är inte nytt för kineserna, som ätit vit miso, eller shiromiso som det heter på japanska, i 2300 år, eller för japanerna som ätit det i 1500 år, men det är nytt för mig! Tidigare har jag ätit hatchomiso och mugimiso, som är jättegott att göra misosoppa på, men så såg jag denna nya misosort i affären. På paketet stod att man kunde använda denna miso till "allting". Vadå allting? Vad menar dom med det? Väl hemma med min nya miso gjorde jag den vanliga soppan, men blev besviken. Det smakade nästan inget alls. Och det förstår jag nu, hatchomiso är den starkaste misosorten, och det var ju den jag var van vid. Men sen provade jag att slänga i lite shiromiso i pesto i stället för parmesanen och smaksensationen var ett faktum!!! Där kom den vita mison till sin rätt! Och det blev inte sämre för att jag använde min vita-miso-pesto för att göra det här receptet. Det blev så gott så gott!!! Så i fortsättningen kommer jag nog att använda vit miso till "allt". :)

Enkel misosoppa, 1 port.
2-3 dl vatten
1 tsk miso av valfri sort
några bitar torkade wakamealger (inte för mycket, för dom sväller)
några bitar tofu om man gillar det
1 skivad färsk chaminjon
lite hackad färsk purjolök eller vårlök

Koka wakamealgerna i vattnet i ca 5 min tills algerna känns mjuka. Lägg tofu, svamp och lök i soppan och låt det bli varmt. Om mison är seg i konsistensen, lägg inte ner den i soppan direkt utan rör upp den i lite vatten först, annars är det svårt att få den att lösa sig. Rör ner mison i soppan sist, och koka den inte mer efter det, för misons smak blir sämre av kokning. Servera.

Inga kommentarer: