torsdag 25 oktober 2007

Världens chock



Vi har precis fått hem Naomi Kleins bok "Chockdoktrinen". Jag har redan läst en artikel om boken i Ordfront och den verkar mycket bra.

När det började närma sig läggdags för maken sa han: "Egentligen vill jag läsa Chockdoktrinen men jag är för trött, den är för tung när jag är så här trött". Ja, det kunde jag ju förstå. En bok om att det finns starka krafter som vill avdemokratisera världen, som har gått från drömmen om detta till praktisk planering kring hur det ska gå till, och inte bara det dom har t.o.m. börjat sitt fälttåg över världen. Vi blir just nu, as we speak, utsatta för ett lågintensivt kuppförsök från världens alla nyliberala och neokonservativa krafter. Allteftersom världen blir mer demokratiserad upptäckte dom att demokratin inte var någonting som tjänade deras intressen, men att den heller inte skulle gå att bekämpa. Så man satsar på att ta över demokratin inifrån. Att köpa upp den.
Ja, det är deppiga och tunga saker, ingenting man läser strax före sänggåendet om man vill undvika mardrömmar. "Nej, nej" sa maken. Det var inte så han menade. Boken väger för mycket, han skulle inte orka hålla upp den.

Ja, det gäller att ha ett starkt psyke i tider som dessa.

Inga kommentarer: