söndag 1 februari 2009

Söt potatis




Även om Israel inte är mitt favoritland just nu efter kriget i Gaza, råkade jag ändå bli inspirerad av Israelisk matlagning när jag hörde nåt om detta på radion. I detta land äter man tydligen potatisplättar, potatisbullar, rårakor och raggmunkar i olika varianter på längden och tvären. Och sötpotatisplättar blev jag nyfiken på, så jag googlade lite och hittade receptet nedan och eftersom jag hade en sötpotatis i kylen så var saken biff, eller plätt. Och jag måste säga, resultatet blev dom godaste potatisbullar jag någonsin ätit! Det här kommer helt klart bli en basrätt hemma hos oss i fortsättningen. Nyttigt, billigt, lättlagat och urgott. Lättstekt smet också, så det skulle inte vara helt omöjligt att dra ner på fettet när man steker (inte för att jag gjorde det...)
Men en liten varning är på sin plats! De flesta sötpotatisar i affärerna kommer från Israel, så titta noga på ursprungsmärkningen om ni bojkottar Israeliska varor! Jag hade turen att hitta italiensk sötpotatis.


Sötpotatisplättar

1 sötpotatis
mjöl (siktat eller fullkorn, välj själv)
soja
kanel
margarin eller olja till stekning

Skala sötpotatisen och skär den i bitar. Koka i saltat vatten tills bitarna är helt mjuka. Häll av vattnet och mosa sötpotatisen med en potatisstöt eller gaffel. Tillsätt mjöl, ungefär 1/3 så mycket mjöl som du har sötpotatismos. Smeten ska bli ganska fast. Smaksätt med soja och tillsätt lite kanel, också efter egen smak.
Hetta upp margarinet/oljan. Klicka ut smeten i stekpannan eller plättlaggen, platta ut och forma till plättar. Låt steka på medelvärme tills de är gyllengula på båda sidorna. Servera gärna med äppelmos och något gräddfilsliknande, t.ex. sojayoghurt eller sour supreme (tofutti), som man äter dom i Israel.

Inga kommentarer: